Branchekode

INTET ER SIMPELT – HELLER IKKE ET MASKEPÅBUD

Pressemeddelelse

19. september 2020

Den bekendtgørelse for brug af masker på restauranter, cafeer og lignende, som blev sendt ud torsdag morgen og er grundlaget for det landsdækkende påbud, som trådte i kraft lørdag, er egentlig et simpelt stykke papir med blot 580 ord. De beskriver, at er man i lokaler, hvor der er nogen form for servering af mad, drikke eller tobaksvarer, så skal man have maske på, når man står op.

Så langt så godt og yderst simpelt.

Desværre er virkeligheden langt fra simpel! Hverken for virksomhedsejere eller for kunder. For hvad med alle de tilfælde, der ikke er så soleklare som eksempelvis en restaurant eller cafe?
Som direktør hos Bager- og Konditormestre i Danmark (BKD) har netop gråzonen været det, som har fyldt mest i mit arbejde den seneste uge. For hvad skal man gøre, hvis man har lidt borde og stole til kunderne i sit bageri; skal alle kunder og ansatte så have maske på? Her er svaret ja, og hvor det måske er til at forstå for virksomhedsejeren, så er det straks sværere for kunderne, der næppe ser deres lokale bager som et spisested, hvor man skal iføre sig maske for at hente morgenbrød eller en kage til eftermiddagskaffen. Og vi hører allerede fra mange medlemmer, at kunderne er forvirrede og ikke har maske med – trods de ”simple” regler.

Endnu mere forvirrende bliver det når man skal tage højde for, at nogle bagerier ikke ligger ”nede på hjørnet”. Vi har medlemmer, hvis forretning ligger i indgangen ved det lokale supermarked og hvor der også er et cafe-område tilknyttet. Betyder det så, at alle kunder, der går ind i det supermarked, skal have maske på? Læser man loven helt bogstaveligt, så skal de – for de er i samme lokale som serveringsstedet. Eller er det en overfortolkning? Det er umuligt at sige, for der er så godt som ingen vejledninger fulgt med bekendtgørelsen og vi er derfor ude, hvor loven bliver fortolket på et utal af måder, så både virksomheder og kunder risikerer bøder på grund af en overforsimplet lov uden plads til virkelighedens gråzoner.

Noget helt andet er den manglende kompensation for de hårde regler, som nu bliver trukket ned over landets virksomheder. I bager- og konditorbranchen er vi så heldige, at vores medlemmer ikke bliver ramt af kravene om at lukke kl. 22, da det først er der, branchen begynder at gå på arbejde. Men vi har bagere og konditorer, som har valgt at lukke deres cafeafdeling ned for at undgå at skabe forvirring hos de almindelige bagerikunder og for at de ansatte ikke skal agere politibetjente og smide mundbindsnægtende kunder ud af butikken. Men hvordan skal de kompenseres for det tab i indtjening? De hidtidige hjælpepakker har været komplicerede at kvalificere sig til, så hvis man frivilligt har lukket en del af sin forretning for at tilgodese størstedelen af sin kundegruppe, så er det svært at forestille sig, at politikerne står klar med kompensation.

Derfor har vi brug for nogle politikere, der skærer igennem og laver nogle regler, der tager højde for, at verden ikke er så simpel, som de gerne vil gøre den til. Eller også bør Danmark tage skridtet fuldt ud og kopiere tyskerne, der forlanger masker så snart man er indendørs i detailhandel, restauranter eller lignende.

Det er endnu mere simpelt end den nuværende danske bekendtgørelse og dækker alle gråzonerne, så ingen er i tvivl.

Michael Kjær Pedersen, adm. direktør, BKD.

}